Wednesday 23 January 2013

Denda RM3,000 Jual Dan Mengedar Produk Rokok Elektrik

Penjualan rokok e-elektronik bukan sahaja salah di sisi undang-undang, malah pengguna produk itu turut terdedah kepada pelbagai penyakit kronik. Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, penjualan bahan dan produk itu adalah salah mengikut Akta Racun 1952 dan Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984.

“Mereka yang didapati bersalah menjual dan mengedar produk itu dan cecair nikoton untuk kegunaan rokok elektronik @ rokok elektrik boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-dua sekali,” katanya. [Sumber : Bernama]
Adakah selepas rokok elektronik memerlukannya membayar cukai kepada kerajaan, barulah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) akan mengkaji balik dasar yang sekarang ini?
·         Berdasarkan permerhatian, e rokok (rokok elektrik) sekarang bukan seperti jenis yang sebelum ini. Rokok elektronik sekarang menggunakan e-liquid atau e-juice. Dan ianya langsung tiada bahan-bahan seperti rokok biasa yang ada macam-macam bahan kimia, racun, nikotin yang berlebihan, tar dan sebagainya.
·         e-liquid ini senang mahu difahami ialah bahan yang digunakan cuma GLYCERIN + PERASA (buah, kopi, coklat, vanilla, etc)
·         GLYCERIN ini untuk pengetahuan anda semua juga digunakan dalam makanan untuk bagi kesan lembap. Bahan ini anda biasa makan sama ada sumber vegetable atau sintetik secara sedar atau tidak sedar.
·         PERASA itu pun “concentrated flavor” yang biasa anda gunakan dalam makanan.

Bahaya?

·         Bahayanya terdapat di campuran kimia NIKOTINE (Nic). Dalam e-liquid ni dicampurkan Nic dalam kuantiti yang amat sedikit antara 6mg ke 50mg bergantung sebenarnya kepada tabiat perokok itu sendiri.
·         Kepekatan Nic dalam e-liquid ini biasa perokok e rokok atau dalam industri ini digelar “Vapor” biasanya akan mula dengan tinggi kemudian semakin lama semakin berkurang sehingga yang akhirnya akan guna e-liquid yang ada hanya 0mg sahaja Nic. Maksudnya di sini, Vapor ini sudah tiada ketagihan Nic.
·         Sama seperti perokok yang mahu berhenti rokok makan ubat Niquiton itu.
·         Rokok elektronik atau rokok elektrik ini konsepnya seperti menghisap shisha yang pak arab hisap dalam botol isi air itu. Tetapi shisha pun bahaya

Bahayanya?
·         Sebelum ini ada artikel daripada doktor kesihatan, e rokok ini adalah alternatif yang lebih baik dan selamat untuk perokok. Contohnya tar di peparu mereka semakin berkurang apabila membuat x ray.
·         Malangnya “disebabkan tekanan pihak tertentu” doktor tersebut telah menukar kenyataannya
·         Rokok elektronik ini masih lagi ada asapnya tetapi berasaskan wap air, wap sejuk dan tak mengandungi tar, racun-racun terlarang dan pembakaran terbuka seperti rokok-rokok tembakau. Ibarat anda melalui kawasan berkabus. Ada kesan atau tidak? ..

Pengarang  : “ anda dinasihatkan melakukan penyelidikan dan kajian sebelum menerima fakta di atas”

No comments:

Post a Comment