Thursday 1 November 2012

Amalkan Makan Buah-Buahan Dan Minum Air Kosong


Berat badan makin bertambah? 

 

Kita perlu terus makan dan minum setiap hari. Ini adalah keperluan harian kita untuk mendapatkan tenaga bagi menjalankan kerja atau aktiviti lain dan terus hidup. Kemudian badan kita makin hari semakin membesar dan berat badan semakin bertambah. Antara penyebabnya adalah sebab usia semakin meningkat (dah tua), hidup penuh tekanan, makan terlalu banyak dan tidak bersenam atau tak sempat untuk melakukan senaman.
  
Salah satu punya berat badan makin bertambah dan payah nak turun adalah disebabkan makanan seharian yang mempunyai kandungan karbohidrat terlalu tinggi. Ianya juga adalah punya utama sindrom metabolik disebabkan pengambilan makanan yang mempunyai karbohidrat yang tinggi tetapi tidak selari dengan kadar jumlah tenaga yang kita digunakan atau keperluan kalori harian.



Tanpa disedari kadang kala setiap hari kita mengambil makanan yang tinggi karbohidrat. Antara m
akanan berkarbohidrat tinggi yang tidak sihat adalah gula pasir (sukrosa)  berbanding karbohidrat daripada buah-buahan (fruktosa). Oleh itu makan buah-buahan adalah lebih sihat dan akan membantu menurunkan berat badan berbanding mengambil makanan atau minuman manis.



Makanan dan minuman harian 

Secara ringkasnya kurangkan pengambilan gula, kurangkan minuman yang manis, kurangkan makan makanan proses, kurangkan pengambilan makanan berasaskan tepung gandum dan makanan segera. Ramai yang salah faham, sesetengah roti juga mempunyai kandungan karbohidrat yang tinggi. Amalkanlah makan sayur-sayuran, buah-buahan dan makanan mempunyai kandungan serat yang tinggi dan minum air kosong.

No comments:

Post a Comment