Tuesday 27 November 2012

Vettel Catat Rekod Pelumba Termuda Hatrik Kejuaraan F1

Sebatian Vettel, pelumba pasukan Reb Bull muncul gelaran juara dunia Formula 1  buat kali ke tiga berturut-turut selepas tamatnya perlumbaan terakhir untuk musim ini di Brazil pada Isnin lalu.
Walaupun pesaing terdekat Vettel, Fernando Alonso menamatkan  perlumbaan pada tempat ke dua pada aksi  di Litar Interlagos, San Paulo, namun Vettel yang menamatkan perlumbaan pada tempat ke enam dengan jumlah mata terkumpul  keseluruhan (281) telah menjulang beliau untuk muncul menjadi juara sekali lagi pada tahun ini. Tiga mata mengatasi jumlah terkumpul mata yang diperolehi Alonso.

 Kejayaan Vettel merangkul kejuaraan  secara hatrik pada usia 25 tahun adalah pencapaian luar biasa sekali gus memecahkan rekod yang pernah dicatatkan oleh pelumba legenda Brazil, Ayrton Senna yang muncul juara kali ketiga pada usia 31 tahun.

Pasukan F1 yang mempunyai kaitan dengan syarikat dari Malaysia

Untuk maklum, terdapat 3 pasukan F1 yang mempunyai kaitan dengan syarikat Malaysia samada melalui tajaan atau pemilikan syarikat iaitu Mercedes AMG Petronas (Petronas), Lotus F1 Team (Proton) dan Caterham F1 Team (Tony Fernandes, Air Asia).
AMG Petronas Formula One Team

Namun setakat hari ini ketiga-tiga pasukan tersebut belum dapat lagi berjaya untuk menjuarai kejuaraan F1. Harap-harap tahun depan, pasukan F1 yang ada kaitan dengan syarikat negara kita pula yang akan jadi juara.  

Lotus F1Team                                      
                                                                                  Caterham F1 Team

No comments:

Post a Comment